Vantin hallitus piti vuoden viidennen kokouksensa 18.6.2025. Kokouksessa käytiin läpi muun muassa alkuvuoden taloustilannetta, henkilöstöön ja asiakkaisiin liittyviä tunnuslukuja sekä yhtiölle laaditun kehittämissuunnitelman etenemistä.
Vantin taloustilanne on hyvä. Toukokuun kumulatiivinen tulos oli jonkin verran ennustettua parempi. Liikevaihto oli odotettua korkeampi, joka selittyi pääasiassa kiinteistöpalvelujen lisääntyneillä laskutustöillä. Liikevaihdon kasvu ja siihen liittyvien kulujen kehitys on ollut johdonmukaista ja loppuvuoteen siirrytään vakaassa taloudellisessa tilanteessa.
Toukokuussa Vantin henkilömäärä oli 933. Henkilöstötunnuslukujen osalta huomio kiinnittyy koko alkuvuoden aikana positiivisesti kehittyneeseen sairauspoissaoloprosenttiin. Sairauspoissaoloprosentti oli alkuvuoden osalta, runsaasta sairastamisesta huolimatta, toukokuun lopussa 5,24 %, kun se vuosi sitten vastaavana ajankohtana oli 6,09 %. Muutoksessa uskotaan näkyvän esihenkilötyöhön tehdyt muutokset. Vuoden alussa aloittaneessa aluekohtaisessa palveluorganisaatiossa pienennettiin palvelutiimien kokoa, jolloin yhdellä esihenkilöllä on aikaisempaa vähemmän alaisia ja siten enemmän aikaa omille työntekijöilleen.
Tammikuun puolestavälistä alkaen Vantissa on mitattu asiakaskokemukseen perustuvaa asiakkaan suositteluhalukkuutta liittyen Vantin palveluihin. Suositteluhalukkuutta kuvataan NPS-luvulla, johon alkuvuoden aikana oli vastattu 267 kertaa. Suositteluhalukkuus toukokuun lopussa oli 41,1. Suositteluhalukkuutta kysytään Vantin asiakaskohteissa toimivilta yhteyshenkilöiltä. Tulos on erittäin hyvä ja kehittynyt loistavasti aikaisemmista vastaavista mittauksista.
Toimitusjohtaja esitteli hallitukselle vuosille 2023–2026 laadittua Vantin kehittämisohjelmaa. Kehittämisohjelma sisältää neljä eri kokonaisuutta, joiden kaikkien osalta on edetty suunnitellusti. Ateriapalveluiden suunnitelma muodostui 13-kohtaisesta muutosohjelmasta, johon liittyvistä toimenpiteistä suurin osa on saatu päätökseen, esim. muutos ruokalistakiertoon ja sisäisen valvontaresurssin lisäys. Osa toimenpiteistä oli toimintatapojen muutoksia, jotka nyt ovat muuttuneet jatkuviksi käytännöiksi kuten esim. toiveruokakysely, asiakastyytyväisyyskysely valituille luokka-asteille ja yhteydenpito nuorisovaltuustoon.
Vantin hallitus lähettää terveisensä kaikille Vantin työntekijöille ja kiittää yhtiön hyvistä tuloksista sekä toivottaa kaikille mukavia kesälomia!