Yötöitä maan alla
Vantin palveluista useimmille lienevät tuttuja ateria- ja puhtauspalvelut, ja toisissa toimipisteissä näkyvimpiä saattavat olla kiinteistö-, kuljetus- tai aula- ja turvapalvelut. Palveluvalikoimastamme löytyy kuitenkin nippu muita palveluita, joista tällä kertaa tutustumme Vantin sähkötekniikkaan valaisinuudistusprojektin kautta.
Vantin sähkötekniikka pääsi toteuttamaan melko epätyypillisen työmaan, jossa työt sijoittuivat yöaikaan ja vielä maan alle. Hämärähommista ei kuitenkaan ollut kyse, pikemminkin päinvastoin: kyseessä oli Vantaan kaupungin toimitilajohtamisen tilaama laaja led-valaistuksen uusinta Aviapoliksen maanalaisella rautatieasemalla.
Lähes puoli vuotta kestäneessä projektissa sähkötekniikka toteutti aseman liukuportaikon, hissikuilujen, käytävien, laituritasojen ja tunnelien valaistusta. Kokonaisuudessaan työ käsitti yhteensä noin tuhannen valaisimen päivityksen. Kaikki vanhat valaisimet korvattiin nykyaikaisilla energiatehokkailla ratkaisuilla, jotka paransivat aseman turvallisuutta ja viihtyisyyttä.


– Kohteena rautatieasema oli teknisesti vaativa, sillä työskentely oli mahdollista vain yöaikaan, jolloin junaliikenne oli keskeytetty. Tämä edellytti huolellista suunnittelua ja tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kesken, kertoo Vantin sähkötekniikan palveluesihenkilö Kimmo Kivistö.
Asennustyössä käytettiin apuna henkilönostimia, joilla päästiin tasaisilla kohdilla työskentelemään jopa 12 metrin korkeudessa. Liukuportaiden kohdalla työskentelyä varten asemalle jouduttiin kuitenkin rakentamaan telineitä, jotta valaisimet päästiin asentamaan paikoilleen. Lisäksi kaikkien asentajien piti suorittaa ratatyöturvallisuuskurssi ennen työn aloitusta.
Projektin toteutti Vantin sähkötekniikka, ja työnjohtajana toimi Niklas Lukander. Mukana valaisinpäivitystä toteuttamassa olivat sähköasentajat Arttu Ristolainen, Oskari Tolonen, Rinor Fazliu, Eemil Hytönen ja Niilo Jungell.mpi kokonaisuus. Vantin väreihin teipattuja autoja voikin bongata liikenteessä eri puolilla Vantaata. Moikataan, kun tavataan!!
Artikkeli on julkaistu Vantin uutiskirjeessä marraskuussa 2025.