Sähköautoja ja latauspisteitä yhä enemmän Vantin väreissä

Uudet pakettiautot odottavat vielä teippauksia,
minkä jälkeen ne nähdään Vantin väreissä.

Vantti haluaa olla edelläkävijä sähköautojen sekä latauspisteiden osalta. Tämän vuoden loppuun mennessä kiinteistöpalveluille on tulossa käyttöön 15 uutta täyssähköautoa, joilla yhtiön tarjoamia palveluita on mahdollista hoitaa jatkossa ympäristöystävällisemmin.

Vantti hankkii palveluissaan käytetyt autot leasingsopimuksella. Valtaosa Vantin käyttämistä autoista on ollut dieselkäyttöisiä hyötyautoja, mutta yhtiön ympäristöohjelman mukaisesti kalustoa vaihdetaan asteittain ympäristöystävällisempiin ja vähäpäästöisempiin. Aiemmin Vantin kiinteistöpalveluilla on kokemusta kolmesta sähköautosta, ja nyt leasingvuokrasopimusten ollessa päättymässä päätettiin dieselautojen tilalle hankkia sähkökäyttöiset. 15 uutta Opel Vivaro e -hyötyautoa on tarkoitus saada käyttöön vuoden loppuun mennessä. Näistä neljä on jo toimitettu Vantille.

Lisää latauspisteitä kaivattiin

Uusien hyötyautojen hankinnan myötä tuli ajankohtaiseksi päivittää myös latauspisteiden määrää. Kesällä 2022 Vantin tekninen asiantuntija Kimmo Kivistö oli yhteydessä Vantaan kaupungin toimitilajohtamisen sähköinsinööri Pasi Kujalaan uusien sähkölatauspisteiden suunnittelua varten. Kaupungin toimitilajohtaminen tilasi sähkösuunnittelijan tekemään tarvittavan suunnitelman varsinaisesta sähköasennuksesta. Tässä yhteydessä Tuupakan varikon sähkökapasiteetti todettiin riittämättömäksi, joten suunnitelmaan sisällytettiin myös uuden sähkökeskuksen rakentaminen ja kaapelointi, jotta sulakekokoa päästiin nostamaan latauspisteitä varten. Uudet latauspisteet ovat ns. pikalatauspisteitä, joiden teho on 22 kW, mikä tarkoittaa noin neljän tunnin latausaikaa. Näiden lisäksi käyttöön jää kolme vanhaa latauspistettä, joissa auton akun lataaminen täyteen kestää noin 12 tuntia.

Valmius laajentaa latausverkostoa

Sähkökeskuksen rakentamisen ja kaapeloinnin toteutti Vantaan aliurakoitsijana toimiva E-sähkö Oy. Kaivuutöineen, kaapelointeineen ja latauspisteiden pystyttämisineen rakentaminen kesti noin viisi päivää, ja latauspisteet saatiin käyttövalmiiksi lokakuun lopulla.

Suunnitteluvaiheessa selvisi, että latauspisteitä ei ole tässä mittakaavassa rakennettu vielä missään muissa Vantaan kaupungin toimipisteessä. Vantti toimiikin latausverkon osalta edelläkävijänä, jolla on myös valmius rakentaa lisää latauspisteitä sähköautojen lisääntyessä.